Ungdomsdröm blev renässans

Vi går tillbaka till 1958.
Jag såg en midnattsblå Crescent 2000 i skyltfönstret hos en moped och cykelhandlare i Eslöv. Den var mycket vacker , 3-växlad med hastighetsmätare (separat på styret) och kostade 850 kronor. Jag hade sålt tidningar och tjänat ihop till detta belopp. Det var ju självklart att jag skulle ha denna vackra moppe. Och så blev det också.
Efter ett år var denna pojkdröm avverkad. Nu hägrade en lättviktsmotorcykel.
"Blue Stinget" var ju en snabb sak hade jag hört. Gick till affären och där stod den. Den kostade 2225 kronor, det var mycket pengar.
På min 16 årsdag blev jag ägare till underverket. Mopeden lämnades i byte för samma pris som jag betalat.
Åren gick och saknaden efter denna motorcykel växte. För 15 år sedan började jag leta. Med en kamrat åktes det åtskilliga mil kors och tvärs Vi har sett crossbyggda och okompletta cyklar. Nej, i originalskick skulle den ju vara. Vid ett tillfälle var motorcykeln såld när vi kom fram. Vi  fick återvända med "svansen mellan benen ".
Tanken blev:
- Den här drömmen går tydligen inte att uppfylla.
För några veckor sedan kom ett tips: Blue Stinget 1957 till salu.
Exakt vad jag önskade. Ringer direkt men tyvärr var den redan såld och skulle hämtas nästa dag.
- Tusan också! Tänk om man bara kunde få "titta" på den.
Nästa dag begav vi oss iväg och lyckads med polisens hjälp få fram den ovanliga adressen. Den fanns 3,5 mil hemifrån.
Efter 44 år fick jag se en vacker Blue Stinget. Min kommentar blev:
- Kan jag stå som andre man om något  händer?
Jodå, det gick bra. Senare samma dag ringde ägaren och sa att jag fick chansen. Vi bestämde tid följande dag. Med pengar på fickan åkte vi ner och hämtade denna svåruppnådda dröm.
En eloge vill jag ge till föregående ägare som stod vid sitt ord, trots att många ringde.


Blå Stinget motorcycle

Nu har drömmarna gått i uppfyllelse. Jag har min B-15 och Blue Stinget. Men en Crescent 2000,Triumph Bonneville 1959 och någon som kan hjälpa till att meka och putsa hade varit roligt.
Tar nostalgikänslorna aldrig slut ?
Hälsningar
Lennart "Boxis" Ohlsson.